MY1104 ble kjøpt fra DSB og leid ut til NSB i forbindelse med OL94 på Lillehammer og
senere brukt i våre chartertog gjennom flere år. Lokomotivet eies nå av
Peter Malmqvist Invest og har ”reist” hjem til Danmark i restaurert stand.
Restaureringsarbeidet fant sted på Hamar og ble ledet av Stein Dølplads i
perioden 1998 – 2006.
Interiør fra førerrommet på 1104 slik det så ut i desember 1995.
G12 7707 var GM-Gruppens smykke og ble kjøpt fra Sverige i 1986 og
restaurert tilbake til GM/EMD’s demonstrasjonsdesign. Bildet er tatt under
et besøk på Hamar. Lokomotivet står like utenfor svingskiva ved ringstallen.
Lokomotivet ble solgt til Sveriges Järnvägsmuseum i 2007 og står nå i Gävle.
Vi lever i håpet om at det får beholde det unike demodesignet.
Interiør fra det meget spesielle førerrommet på G12 7707. Føreren satt
sidelengs og lokomotivet hadde prismespeil som lot føreren se både front og
bakpartiet på den andre siden av lokomotivet. Noen førere likte å kjøre G12
7707, andre avskydde det, uansett hadde det en lyd som alle elsket.
Vi inngikk en deponeringsavtale med Norsk Jernbanemuseum i 1998. Avtalen
omfattet både Di 3.616 og Di 3.602. Di 3.616 var i driftsklar stand, men ble
gitt design fra 1960-tallet før vi tok det i bruk i våre tog. I tråd med
krav fra myndighetene ble lokomotivet etter hvert utstyrt med både ATC og
GSM-R. Lokomotivet har trukket mesteparten av våre chartertog enten alene
eller sammen med G12 7707 og Di 3.602. Bildet viser lokomotivet utenfor
ringstallen i Hamar.
Di 3.602 var ikke kjørbar og ganske forfallen da vi inngikk
deponeringsavtalen med Norsk Jernbanemuseum. Ved et skikkelig krafttak og
spleiselag mellom Norsk Jernbanemuseum, NSB og GM-Gruppen kunne lokomotivet
presenteres ferdig restaurert i juni 2004. Bildet er tatt på Marienborg i
Trondheim da lokomotivet for første gang ble presentert for publikum. Vi ser
Harald Sandernes, Sven Gade, Gene Niemeyer og Arne-Magnus Waaler. Gene kom
fra GM/EMD i LaGrange utenfor Chicago for å assistere oss i innspurten. Uten
hans hjelp som motiverte alle til en ekstra innsats hadde det blitt svært
vanskelig å holde tidsfristene. Gene Døde dessverre i 2008.
En annen stor jernbaneentusiast som har betydd svært mye for GM-Gruppen er
Russell T. Sharp. Da vi første gang kom i kontakt med ham var han
salgsdirektør for GM/EMD i Europa. Russell besøkte Norge en rekke ganger,
var med på våre turer og skaffet oss goodwill hos nøkkelpersoner i GM/EMD.
Russell møtte oss bestandig med åpne armer og for de som besøkte ham i
Chicago var han en fantastisk guide i det som kalle Amerikas ”Railroad
Capital”. Det Russell ikke vet om amerikansk jernbane er ikke verdt å vite.
Bildet er tatt i Lodalen under et publikumsarrangement i regi av NSB. På
bildet ser vi Russell T. Sharp, Jarl Hole og Arne-Magnus Waaler.
William E. Dancker-Jensen fra Danmark er en annen hedersmann og pasjonert
jernbaneentusiast vi har hatt gleden av å ha med i toget vårt ved flere
anledninger. På bildet ser vi ham i samtale med Arne-Magnus Waaler, Russell
T. Sharp og Jarl Hole. Bildet er tatt i spisvogna et eller annet sted på
Bergensbanen og vi kan skimte vår trofaste ”kokke” Britta Grenness i
bakgrunnen.
Her har William E. Dancker-Jensen tatt plass på assistentstolen i
førerrommet på Di 3.616. Han har tilbrakt mange sommerferier på fjellet
langs Bergensbanen som han er en svoren beundrer av. Å få sitte på
lokomotivet over fjellet var noe han satte meget stor pris på.
Russell T. Sharp hadde mange kontakter innenfor amerikansk jernbane. Disse
kontaktene ble benyttet da han ordnet ”Cab-Ride” med Union Pacific for Jarl
Hole og Bjørn Bratz på strekningen Chicago – Clinton (Iowa). Det er ikke
mange som får anledning til et slikt stunt. Bildet er tatt rett vest for
Chicago hvor vi har fått et stopp på grunn av stor togtetthet. Alle
amerikanske godstog er tomannsbetjent med lokomotivfører og skiftekonduktør.
Skiftekonduktøren på vårt tog tar en strekk på plattformen i front av
lokomotivet som for øvrig er av typen SD70 og er ett av 1000 identiske
lokomotiver som UP bestilte av GM/EMD. Lokvekten er hele 210 tonn.
Ole Tobias Olsen er regnet som Nordlandsbanens far og er satt på sokkel i Mo
i Rana. Vi besøkte Nordlandsbanen er rekke ganger med toget vårt og kjørte
Oslo-Bodø-Oslo tre ganger i tillegg til en rekke turer på deler av
strekningen.
Det største toget vi kjørte på Nordlandsbanen bestod av både passasjervogner
og biltransportvogner innleid fra Autotransport. Disse vognene var lastet
med 45 veteranbiler som skulle til Norgesløpet i Narvik. Vi hadde en flott
tur til Bodø hvor bilene ble losset. Bilene satt så kursen med ferge over
Vestfjorden til Lofoten for å kjøre gjennom Lofoten til Narvik. Eldste bilen
var en T-Ford fra 1918. Fra Narvik returnerte de til Bodø og ble lastet opp
på toget for retur til Oslo. Toget var svært tungt og for å sikre oss
nødvendig trekkraft brukte vi både Di 3.616 og G12 7707. Her er toget
fotografert i Mo i Rana.
Terje Skiaker, Arild Brauterhagen, Dorthe Woll og Steinar Braathen gleder
seg over det praktfulle været i Å i Lofoten.
Her kommer toget vårt langs Valnesfjorden mellom Bodø og Fauske. Det er en
flott og naturskjønn del av Nordlandsbanen.
Og her er vi på Lønnsdal stasjon på Saltfjellet.
Hell stasjon besøkte vi ofte, spesielt ifbm. "Bluestoget" i regi av Verdal
Bluesklubb. På Hell tar Meråkerbanen av i retning Storlien og Østersund i
Sverige.
Uten kjørende personell hadde vi ikke greid å fremføre toget vårt. Her gir
lokomotivfører Alf Saxlund de siste instruksjoner til Jarl Hole før avgang.
Britta og Arne Grenness var trofaste på kjøkkenet gjennom mange år. Menyen
bestod av vafler, pølse og brød og brun lapskaus.
Terje Skiaker la ned et stort arbeid for GM-Gruppen. Her mottar han en
velfortjent takk fra Jarl Hole. Terje døde uventet og altfor tidlig i 2005.
Et julebord må til. Vi ser Arne Aaeng, Arne-Magnus Waaler, Erik Hole, Jarl
Hole og Sverre Stokke.
Hensettingsplass for materiellet var bestandig et problem. Spesielt
vanskelig var det for lokomotivene som absolutt ikke burde stå ute for vær
og vind over lengre tid. Før vi fikk plass i lokstallen på Filipstad, hadde
vi i en periode G12 7707 stående ute i "Haven" under presenning. Det gikk
heldigvis bra. Vi fikk leie plass i lokstallen på Filipstad for den
symbolske sum av kr 1,- pr. år og det var et kjærkomment og praktisk
oppholdssted inntil de såkalte "markedskreftene" slo til representert ved
NSB-selskapet ROM Eiendom som skulle ha kr 260.000,- pr. år. De samme
kreftene har som kjent greid å få Island på konkursens rand samt kastet
verden ut i en krise man knapt har sett maken til. Vi gratulerer og spør om
det er dette de lærer på all verdens handelshøyskoler, hvis så er tilfellet
burde de stenges med umiddelbar virkning! I tilfellet GM-Gruppen er det
fantastisk å tenke på hva "markedskrefter" og tilsynsmyndigheter kan greie å
få til når de går opp i en høyere allianse. Kanskje verden hadde hatt det
bedre uten noen av dem?
G12 7707 dro det siste toget før vi måtte stoppe togfremføringen vår for
første gang i desember 2003. Her er lokomotivet fotografert på Kongsvinger
stasjon.
Turen gikk på Solørbanen. Bildet er spesielt i den forstand at det var siste
gang G12 7707 dro et passasjertog i Norge.
"Kveldsstemning"
Vi kjørte det såkalte "Martnadstoget"
i flere år. Det gav gode inntekter og var et attraktivt tilbud til reisende
fra Oslo, Hamar, Elverum og tettstedene oppover Østerdalen. "Rørosmarten"
blir avholdt i slutten av februar vært år.
|